donderdag 3 juli 2014

Luiertaart How- to

Een lieve vriendin kreeg 2 weken terug een babietje, het ultieme excuus om een luiertaart te maken! Iemand vroeg me hoe ik dat deed, dus voila. Als ik op internet rondneus blijkt dat ik het iets anders aanpak als anderen. Ik zie veel luiertaarten van alleen luiers en lint en aankleding. Persoonlijk zie ik mezelf dat niet cadeau doen. "Alsjeblieft, een pak luiers met lint". Ik verwerk cadeautjes in en om de taart. Omdat ik meestal al enkele maanden van tevoren weet dat er een babietje aankomt en of het een jongen of meisje is neem ik vaak dingetjes mee uit winkels die bij mijn thema passen. Zo kost het niet een smak geld in één keer. Ik kies eerst een thema om het allemaal leuk bij elkaar te laten passen en daar pas ik mijn inkopen op aan. Ik heb eens een "Lief Lifestyle" taart gemaakt, "Fuchsia" vond ik ook erg leuk. Of gewoon "Donkerblauw". Deze keer was het thema "Mint/ Turkooise". Ik HOU van deze kleurtjes! Benodigdheden; - Een pak luiers. Ik gebruik bij voorkeur luiers van de Lidl. Niet uit gierigheid maar omdat deze helemaal wit zijn. (Deze keer was ik niet in de buurt van de Lidl en dacht: "Ik neem wel een pak Pampers Simply Dry, die zijn ook wit." Nou, dus niet (meer). Maar ahahahaha de poppetjes erop zijn jawel, turkooise. Ik gebruik altijd maat 3 zodat de taart niet meteen hoeft afgebroken te worden. - Elastiekjes; gewoon van die dunne bruine rubberen.
Deze dus. Om de opgerolde luiers bij elkaar te houden en ook om de taart te bouwen, voor je het lint erom doet. - Lint; om het geheel bij elkaar te houden en natuurlijk omdat het er leuk uitziet. Ik kies altijd minstens een centimeter breed. Maar breder kan natuurlijk ook, of meerdere soorten bij elkaar. Ik koop dit overal waar ik het tegenkom maar voornamelijk bij de Wibra en Xenos. - Een kartonnen cirkel. Om onder de luiertaart te doen ter versteviging. Ik gebruik gewoon wat ik kan vinden. De achterkant van schetsboeken van de kinderen werkt bijzonder goed. - Transparant folie; om de boel in te pakken. - Cadeautjes! Ik gebruik altijd een groot ding voor bovenop. Meestal een knuffel o.i.d. Zelfgemaakt of zelfgekocht. Ook gebruik ik altijd mini flesjes van Zwitsal en spuugdoekjes. Dat vul ik aan met kleertjes, slabbetjes, speentjes you name it. Heb je alles? Mooi, gaan we verder. Stap 1; alle luiers oprollen en vastzetten. Dus oprollen en dan een elastiekje eromheen, dit werkt het snelst. Ik had toevallig geen elastiekjes dus heb touwtjes gebruikt maar dan ben je wel veel langer bezig. En je ziet de touwtjes/ elastiekjes op het laatst niet meer zitten. Stap 2; de eerste laag maken. Ik begin met de bovenste om de grootte te bepalen. De keer gebruikte ik een vrij grote olifant al "topper" dus die moest er wel helemaal met zijn kont op kunnen zitten.
Zo dus, hou het geheel bij elkaar met een elastiekje, dan kan je steeds een laag eromheen doen. Voor de onderste laag is een groter elastiek handiger. Op de foto zitten de cadeautjes er al tussen maar dat komt dus later. Stap 3; idem dito met de onderste laag. Deze maak altijd één rand groter als de laag erboven. Als je dus niets erboven doet kun je ook 3 lagen doen. Trouwens, anders haal je 12 pakken luiers en kijk je hoever je komt. Wat jij wil.
Stap 4; lint eromheen. Een lint dus om het hele "rondje" ter vervanging van het elastiek. Ik gebruik hierbij als hulp de vinger van een willekeurige vrijwilliger. Stap 5; opfluffen. Dit is het leukste. De spuugdoekjes omrollen zodat ze even groot zijn als een opgerolde luier. Nu trek ik steeds her en der een luier aan de buitenkant eruit en vervang die voor iets anders. Afhankelijk van het thema pak ik cadeautjes wel of niet in, anders rol ik het ook op tot dezelfde grootte als een luier. Deze keer vond ik ergens lepeltjes in dezelfde kleur en stak deze ertussen.
Stap 6; als je tevreden bent met het geheel inpakken met folie en nog wat lint om het folie bij elkaar te houden. Om het jezelf makkelijk te maken zwieber je eerst een rolletje plakband eromheen.
Klaar!

1 opmerking: